ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از روش های بازاریابی اینترنتی است در این روش صاحب کسب کار یک ایمیل تبلیغاتی جذاب آماده می کند و  آن را برای هزاران نفر ارسال می کند. امروزه ایمیل مارکتینگ به دلیل مزایای فراوانی که دارد به عنوان یکی از اصل ترین روش تبلیغات اینترنتی در دنیا محسوب می شود.

ایمیل مارکتینگ چه مزیتی برای شما دارد ؟

  1. بیشتر از ۷۰% از کاربران اینترنت، صاحبان و مدیران شرکت ها هر روز از ایمیل های تبلیغاتی بازدید می کنند .
  2. تعداد این کاربران اینترنت بسیار زیاد است . به عنوان مثال تعداد کاربران اینترنت در ایران حدود ۱۸ میلیون نفر تخمین زده شده است .
  3. امکان دسته بندی و تفکیک مخاطبین به راحتی وجود دارد . این امر امکان تبلیغات هدفمند را فراهم می کند.
  4. ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بسیار کم هزینه است .
  5. ایمیل مارکتینگ از سرعت بسیار بالاتری نسبت به سایر روش ها برخوردار است . به گونه ای که شما تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا اینکه متنی پر محتوی غنی و جذاب طراحی کنید ، ارسال این متن به صدها هزار نفر فقط به اندازه یک کلیک کردن زمان نیاز دارد.

برای انجام این کار به چه چیزهایی نیاز دارید ؟

برای تبلیغات ایمیلی به دو عامل نیاز دارید :

  1. بانک ایمیل
  2. ابزاری جهت ارسال ایمیل

۱) بانک ایمیل :

بانک ایمیل مجموعه ای از آدرس ایمیل هایی است که بازار هدف شما را تشکیل می دهند . طبیعی است که هر چه این بانک غنی تر ، بزرگ تر و جهت دار تر باشد . بازده بیشتری خواهد داشت .

امروزه سایت ها و شرکت های متعددی وجود دارند که اقدام به تهیه و فروش بانک های ایمیل می کنند . متاسفانه در اکثر موارد این بانک ها به طرز کاملا ناشیانه ای جمع آوری شده اند و هیچ گونه پالایش و تصفیه ای در آنها انجام نشده است . به هر حال شما می توانید در اینترنت به دنبال این قبیل بانک ها بگردید (که اصلاً توصیه نمی شود) . روش دوم جهت تهیه بانک ایمیل استفاده از نرم افزارهای جمع آوری ایمیل است . نرم افزارهای فراوانی وجود دارند که بصورت اتوماتیک ایمیل ها را از سطح اینترنت جمع آوری می کنند . جهت پیدا کردن نرم افزارها می توانید در موتورهای جستجو به دنبال کلمات کلیدی زیر بگردید :

  • Email Spider software
  • Email extractor software
  • Email finder software

هر چند که سایت های زیادی اقدام به تهیه نسخه های Trial این نرم افزار و ارائه آنها به شکل رایگان نموده اند توصیه اکثر کارشناسان بر این است که حتماً از نسخه های اصل این نرم افزارها استفاده کنید . خرید این نرم افزارها از سایت های اصل آنها بسیار ساده بوده و بطور متوسط باید هزینه ای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار بابت آن بپردازید توجه داشته باشید که در صورتی که قصد گسترش کسب و کار خود را دارید این هزینه در مقابل فوایدی که خواهد داشت بسیار ناچیز است .

۲) ابزارهای ارسال ایمیل:

رکن دوم و مهمترین رکن در ایمیل مارکتینگ داشتن یک ابزار مناسب است . فراموش نکنید که یک بانک ایمیل بسیار خوب تا زمانی که نتوانید ایمیلی را به آن ارسال کنید ، عملاً فاقد ارزش است . نرم افزارهای بسیار زیادی جهت ارسال ایمیل وجود دارند که تمامی آنها ادعا می کنند هزاران ایمیل را در زمانی کوتاه برای شما ارسال می کنند . اما واقعیت این است که مشکلاتی وجود دارد که سازندگان این نرم افزارها در تبلیغات خود اشاره ای به آن نمی کنند . چند مشکل عمده در این زمینه عبارتند از:

طبق استانداردهای جهانی مقابله با اسپم ، شما نمی توانید بیشتر از یک تعداد مشخص (در حال حاضر حدود ۰۰۰/۱۰ عدد ) ایمیل در هر۲۴ ساعت و با فواصل زمانی مشخص ارسال کنید . بنابراین حتی اگر یک نرم افزار بتواند در هر ثانیه چند هزار ایمیل ارسال کند این توانایی عملاً بلا استفاده است .
برای ارسال ایمیل توسط این نرم افزارها حتماً به یک سرور اختصاصی SMTP نیاز خواهید داشت . فراموش نکنید که هرگز از هاست و یا سرورهای اشتراکی (VPS) نمی توانید اقدام به ارسال ایمیل انبوه نمایید .
یک سرور اختصاصی برای اینکه بتواند به ارسال ایمیل انبوه بپردازد به تنظیمات خاصی نیاز دارد و کوچکترین اشتباه در این تنظیمات سبب می شود که سرورهای گیرنده ایمیل نظیر یاهو و جی میل شما را به عنوان اسپمر شناسایی می کنند و راه ورود ایمیل های ارسالی از طرف شما را به سرورشان برای مدت طولانی مسدود کنند .
ارسال اسپم در تمامی کشورها جرم محسوب می شود و طبق قانون CANSPAM جریمه ای حداقل معادل ۱۱ هزار دلار آمریکا برای ارسال کننده در بر خواهد داشت .

سریعترین ، مطمئن ترین و ارزان ترین روش برای ارسال ایمیل بصورت انبوه چیست ؟
برای شروع ایمیل مارکتینگ می توانید از مراحل ذکر شده در بالا استفاده کنید ، یعنی یک نرم افزار جمع آوری ایمیل تهیه کنید و اقدام به جمع آوری بانک ایمیل نمائید . سپس یک نرم افزار ارسال ایمیل تهیه کنید و با اجاره کردن یک سرور اختصاصی شروع به ارسال ایمیل نمایید اما نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که هر کدام از مراحل بالا نیازمند صرف وقت و انرژی می باشد . این در حالی است که سایت Sendemail.ir تمامی این امکانات را بصورت یکجا و آنلاین در اختیار شما قرار می دهد .
شما فقط به ۳ دقیقه زمان نیاز دارید تا تبلیغات خود را برای هزاران نفر ارسال کنید . برای این کار می توانید ظرف مدت ۳۰ ثانیه در سایت ثبت نام کنید ، ۵/۲ دقیقه متن ایمیل تبلیغاتی خود را وارد کرده و قالب بندی کنید سپس با یک کلیک آنرا به بانک ایمیل مورد نظر ارسال کنید . شما می توانید فایل آموزشی کار با سایت را از اینجا مطالعه کنید .

چگونه می توانم یک ایمیل تاثیر گذار ارسال کنم ؟

مطمئناً تجربه دریافت ایمیل های ناشناس را دارید . از خودتان بپرسید چه چیزی باعث می شود روی ایمیلی که فرستنده آن را نمی شناسید کلیک کنید ؟
جواب این سئوال بسیار واضع است :

موضوع نامه (Subject):
خط موضوع نامه از اهمیت کلیدی فراوانی برخوردار است و به جرئت می توان گفت بیش از ۵۰% قضیه نوشتن یک موضوع جذاب و تحریک کننده است . فراموش نکنید که تا زمانیکه افراد روی ایمیل شما کلیک نکنند نمی توانند محتوای آن را مطالعه کنند ، پس گرفتن کلیک ، یک هنر محسوب می شود .
در نوشتن موضوع نامه به موارد زیر توجه کنید :
از نوشتن موضوع های طولانی و خسته کننده به شدت اجتناب کنید . موضوع باید کوتاه و مختصر باشد و نظر خواننده را جلب کند .
شباهتی به نامه های تبلیغاتی نداشته باشد . مردم روزانه توسط صدها آگهی تبلیغاتی بمباران می شوند و این موضوع آنها را خسته و بی حوصله می کند .کافی است خوانندگان ایمیل شما فکر کنند که این یک آگهی تبلیغاتی است تا به راحتی از روی آن بگذرند . به عنوان مثال فرض کنید که شما صاحب یک بنگاه کار آفرینی هستید و می خواهید خدمات خود را در جهت ایجاد شغل به افراد معرفی کنید ، در زیر دو نمونه عنوان نامه آورده شده است :
نمونه غلط : اگر می خواهید در آمد میلیونی داشته باشید بخوانید .
نمونه درست : دعوت به همکاری در شرکت …..( نام شرکت تان را حتماً بنویسید .)
روی متن خود تمرکز کنید . از توضیحات طولانی و خسته کننده پرهیز کنید . سعی کنید در چند خط یا چند پاراگراف کوتاه مهم ترین قسمت پیام خود را به مخاطبین انتقال دهید . در صورتی که وب سایت دارید می توانید ار خوانندگان دعوت کنید که ادامه مطالب را در سایت تان پیگیری کنند و سپس آدرس سایت خود را در متن قرار دهید .
از مخاطبین خود بخواهید کاری انجام دهند به عنوان مثال از آنها بخواهید که از سایت شما بازدید کنند و یا با شماره تلفن شما تماس بگیرند .
از ایمیل های HTML به جای ایمیل های متنی ساده استفاده کنید . ایمیل های مبتنی بر HTML جذاب تر هستند و با کاربر ارتباط بیشتری برقرار می کنند . برای این منظور حتماً از قالب های استاندارد (Standard Template ) استفاده کنید . این قالب ها شامل جدول هایی هستند که از به هم ریختگی و آشفتگی متن شما در کامپیوترهای مختلف جلوگیری می کند . همچنین چون دارای رنگ و چیدمان هستند ارتباط بصری عمیق تری با مخاطب برقرار می کنند .
ایمیل خود را سنگین نکنید به عنوان مثال اگر قرار است کاتالوگ محصولات خود را برای مخاطبین بفرستید. در چند خط به معرفی خود و محصولات تان بپردازید و سپس لینک کاتالوگ ها را به ایمیل خود ضمیمه کنید (Attachment) و از کاربر بخواهید آن ها را دانلود و مطالعه کند . فراموش نکنید که بهترین حالت این است که کاتالوگ ها را روی سایت خود قرار دهید و از کاربران بخواهید که به سایت شما آمده و آنها را دانلود کنند ، سپس آدرس مستقیم صفحه ای که کاتالوگ در آن قرار دارد را به نامه اضافه کنید .